دفاع معاون وزیر کار از وضعیت دستمزد کارگران | امیدواریم در طرح همسان‌سازی حقوق، حداقل حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی به ۹۰ درصد حقوق کارکنان برسد متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان و مستمری بگیران | دولت برای پرداخت بدهی تامین اجتماعی برنامه‌ریزی کرده است پیام مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی به مناسبت روز کارگر: مقام کارگر به فرموده رهبر معظم انقلاب دارای قداست است یک کشته و ۲ مصدوم بر اثر تصادف در جاده ماریان به زاک+عکس پلیس محموله ۲۴۷ کیلوگرمی حشیش در مشهد را کشف کرد (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) عامل ضرب و شتم شهروندان در یک اتوبوس شهری تهران دستگیر شد (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) علت تاخیر پرواز مشهد - تهران هواپیمایی چابهار چه بود؟ (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) وقتی مقتول خواست قاتلش اعدام نشود! خراسان‌رضوی رکورددار حوادث ترافیکی طی هفته گذشته کشف موادغذایی احتکارشده در کاشمر به ارزش بیش‌از ۴.۵ میلیارد ریال پیگیری دادستانی مشهد در خصوص حادثه غرق‌شدگی در یکی از استخرهای این کلانشهر چطور سطح هورمون شادی خود را افزایش دهیم؟ رژیم غذایی برای کودکان ممنوع؛ بهترین راه برای درمان چاقی کودکان تیمارگاه حیات‌وحش استان خراسان‌رضوی راه‌اندازی می‌شود استخوان کودکان را چگونه تقویت کنیم؟ مصرف بیسکوییت و کلوچه چه تاثیری بر سلامتی کودکان دارد؟ خشم بهاری را کنترل کنید برای حفظ سلامتی روزانه چند عدد تخم مرغ بخوریم؟ زردچوبه چه تاثیری در افزایش طول عمر و جوانی دارد؟
سرخط خبرها

در رانندگی بی‌گدار به راه نزنید!

  • کد خبر: ۱۹۲۸۹۷
  • ۱۵ آبان ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۸
در رانندگی بی‌گدار به راه نزنید!
برای یک روز هم که شده با برنامه، قاعده و برابر قوانین در شهر رفت‌و‌آمد کنید.

به گزارش شهرآرانیوز این آرزوی دست نیافتنی نیست اگر یک روز از خانه بیرون رویم و دیگر خبری از صف‌های طولانی خودرو و دود و دم همین آهن‌پاره‌ها نباشد. ساعت زیادی را برای رسیدن به مقصد در نظر نگیریم و کمتر کسی به خودش اجازه بدهد دستش را روی بوق ممتد بگذارد.

به دنبال مقصر نگردیم. باعث و بانی اتفاقات ریز و درشت ترافیکی که گاهی به حادثه‌های بزرگ نیز ختم می‌شود، خودمان هستیم.

اینکه تاکنون ساز‌و‌کار درست و اصولی برای رفت‌و‌آمدهایمان تعریف نکرده‌ایم و به جای حل کردن مسئله به فکر پاک کردن صورت مسئله بوده‌ایم، باعث شده است تا در این شرایط نابسامان ترافیکی ساعت‌های عمرمان را پشت چراغ قرمز‌های طولانی یا ترافیک سنگین بزرگراه‌ها تلف کنیم. به جای آنکه از زیر باری که بر دوش ترافیک و تصادفات شهر گذاشته‌ایم، شانه خالی کنیم، فکری به حال محیط زیست و سلامت جسم و روانمان کنیم. تغییر سبک زندگی بهترین گزینه برای فرار از شرایط موجود است. شرایطی که اگر به همین منوال پیش برود ممکن است تبدیل به بحران شود.

راه‌های دیگر را هم امتحان کنید

شب را زود بخوابید تا صبح زودتر بیدار شوید. به جای آنکه مسیر خانه تا محل کارتان را با خودرو شخصی به بیست دقیقه بروید، سوار دوچرخه شوید و طول مسیر را رکاب بزنید. با این کار بیشتر با محیط اطراف آشنایی پیدا می‌کنید و مناظر جدیدی را کشف می‌کنید که قبلا با خودرو هیچ کدام از آن‌ها را ندیده‌اید. لازم نیست برای خرید دوچرخه هزینه کنید. با کرایه یک دوچرخه از هزار دستگاه دوچرخه‌ای که در ۱۵۶‌ایستگاه اشتراکی بایدو موجود است می‌توانید از ۲۲۰‌کیلومتر طول مسیر دوچرخه‌ای که زیر ساختش فراهم شده است مثل هزارودویست‌نفری که روزانه از این امکانات استفاده می‌کنند، بهره‌مند شوید.

ممکن است جزو آن دسته افراد باشید که با سرویس به محل کار می‌روند یا برای حذف تک‌سرنشینی تصمیم گرفته‌اند با چند همکارشان به صورت گردشی یک خودرو بردارند، اما بد نیست برای خرید‌های روزانه و به خاطر سلامتی‌تان هم که شده با ساعتی رکاب زدن به نوعی ورزش کنید.

پیشنهاد دیگر کارشناسان حوزه ترافیک این است که سفر درون‌شهری‌تان را تا رسیدن به مقصد در چند مرحله بروید. به عنوان نمونه بخشی از مبدأ را پیاده‌روی کنید و ادامه راه را تا مقصد با وسایل حمل‌و‌نقل عمومی مثل اتوبوس و قطارشهری طی کنید. حتما اطلاع دارید که سال گذشته ۲ میلیون و ۴۸۰ هزار متر‌مربع بهبود و بهسازی پیاده‌رو‌ها و پیاده‌راه‌ها انجام شده است و امسال نیز ۴۰۰ هزار متر‌مربع اجرایی خواهد شد.

از طرفی خیالتان راحت باشد که وسایل حمل‌و‌نقل عمومی در طول روز سرویس‌دهی منظم و سر ساعتی دارند. اتوبوس با جابه‌جایی یک‌میلیون نفر در روز، قطار شهری با تعداد ۱۵۷ هزارو ۱۷۹ مسافر در روز و تاکسی با ۸۰۰ هزار نفر مشغول جابه‌جایی مسافر در سطح شهر هستند.

با برنامه برانید

فرقی نمی‌کند که شغلتان با پشت فرمان نشستن رابطه مستقیم داشته باشد یا برای گذران روزمرگی‌ها رانندگی می‌کنید. در هر صورت باید با برنامه رانندگی کنید. به عنوان نمونه از قبل برنامه‌ریزی کنید و اگر یک روز سرتان خیلی شلوغ است و باید چند کار را به سرانجام برسانید، مسیر‌ها را روی کاغذ بنویسید.

قبل از آنکه وارد معبر شوید برنامه‌ریزی کنید که سفرتان از کجا شروع و به کجا ختم شود که در ترافیک کمتری گیر بیفتید. اگر فاصله مسیر‌ها طولانی است بخشی از کار را به پیک‌های موتوری بسپارید. همچنین یکی از مسیر‌هایی که در برنامه دارید، ممکن است بردن و آوردن فرزندتان به مدرسه است. حتما برای فاصله‌های طولانی سرویس بگیرید و برای مسیر‌های کوتاه پیاده رفتن را جایگزین کنید. با این کار از حجم ترافیک مقابل مدرسه و محدوده مدرسه تا خانه کاسته‌اید.

جدا از این موضوع گاهی ممکن است با برخی خیابان‌ها آشنایی کامل نداشته باشید. از قبل روی نقشه مسیر را چک و در طول مسیر از نرم‌افزار‌های مسیریاب استفاده کنید. البته خیلی شش‌دانگ حواستان به صفحه گوشی نباشد. ممکن است توجه نکردن به جلو در زمان رانندگی باعث حواس‌پرتی و بروز تصادف شود. جوری برنامه‌ریزی کنید که در ساعت‌هایی که ترافیک به اوج خود می‌رسد مثل ساعت ۱۳ یا ۲۰ کمترین تردد را داشته باشید. یادتان باشد ترافیـک سـنگین و افزایش میزان سرب موجـود در هوا باعث بـروز اختـلال روانـی مـی‌شـود.

آلودگی هـوا در کنـار آلودگـی صوتی باعث کاهش آسـتانه تحمل افراد می‌شـود و این مسـئله ممکن اسـت منجر به نزاع‌های خیابانی به دلیل مسـائل بسیار سـاده می‌شود و سـلامت روان افراد را تحت‌تأثیر خود قرار دهد. همان طور که برابر گزارش معاونت پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان رضوی بیش از نیمی از نزاع‌های خیابان‌های مشهد مربوط به ترافیک و تصادفات است وخراسان در جایگاه دوم بعد از تهران قرار دارد.

حواستان به خودروتان باشد

خیلی خیالتان به خودروتان جمع نباشد. برابر گزارش‌های موجود، آمار خرابی خودرو‌های در حال حرکت در شهر مشهد نسبت به سال گذشته ۵۰ درصد افزایش یافته است.

شاید توان خرید خودرو مدل بالا را نداشته باشید، اما این امکان وجود دارد که حواستان به چکاپ دوره‌ای خودروتان باشد. هر شش‌ماه یک‌بار وسیله نقلیه‌تان را پیش مکانیک ببرید. جدا از پیشگیری از هزینه‌های هنگفتی که ممکن است روی دستتان بماند از آلودگی‌های زیست محیطی نیز پیشگیری کرده‌اید. به عنوان نمونه عامل بیش از ۳۰‌درصد آلودگی‌های زیست محیطی تنظیم نبودن سوخت‌و‌ساز موتور خودرو‌ست.

از آن دسته کار‌هایی که گاهی از نان شب واجب‌تر است می‌توان به موارد زیر اشاره کرد‌:

  • هر شش ماه جلوبندی خودروتان را چکاپ کنید.
  • حواستان به باد لاستیک‌ها و فرسودگی آن‌ها باشد.
  • با چراغ روشن بنزین رانندگی نکنید و حواستان به پر بودن باک باشد.
  • تعویض فیلتر‌ها و روغن را به تأخیر نیندازید.
  • وضعیت شمع‌ها و وایرسوزن‌های انژکتور را بررسی کنید.

لطفا ترک عادت کنید

  • در زمانی که توقف کرده‌اید و منتظر هستید، خودرو را خاموش کنید.
  • تیک آف نکنید.
  • بعد از تعویض دنده پایتان را از روی کلاچ بردارید.
  • در سرعت بالا شیشه‌ها را پایین ندهید.
  • بار اضافه سوار خودروتان نکنید.
  • در سرعت بالا ترمز دستی را نکشید.
  • ترمز‌های پیاپی نگیرید.
  • دستتان را به طور دائم روی لیور دنده نگذارید.
  • دکمه تهویه مطبوع را در صورت نیاز روشن کنید.

رانندگی در سایه قوانین

بهتر است مجهز و در سایه قوانین برانیم. آشنایی با علائم راهنمایی‌و‌رانندگی از ضرورت‌های اصولی رانندگی کردن است تا زمانی که ندانیم برای گردش به راست باید منتظر فرمان چراغ راهنمایی‌و‌رانندگی باشیم نمی‌توانیم ادعا کنیم که راننده‌ایم. خیلی‌ها قوانین را مختص آزمون آیین‌نامه راهنمایی‌و‌رانندگی می‌دانند. در حالی که ماجرا بعد از گرفتن گواهی‌نامه شروع می‌شود. اینکه چطور در جهت آموزش‌هایی که قبلا فراگرفته‌ایم رانندگی اصولی داشته باشیم.

تحقیقات زیادی انجام شده است که گواهی می‌دهد شناخت تابلو‌ها و علائمی، چون «توقف مطلقا ممنوع» و «حمل با جرثقیل» در سطح معابر یا «رعایت حق تقدم» بر سر برخی کوچه‌ها از آمار تصادف‌های احتمالی می‌کاهد. شاید رعایت قوانین از نظر خیلی‌ها اهمیت چندانی نداشته باشد و تجربه پشت فرمان نشستن ارجح باشد، اما آمار تصادفات جرحی و فوتی ناشی از همین نادیده گرفتن قوانین موجود است.

اما این پایان ماجرا نیست. برای اینکه آسوده و بی‌دغدغه سفر‌های درون‌شهری را به مقصد برسانیم بهتر است به برخی نکات دیگر نیز توجه داشته باشیم:

  • همراه داشتن گواهی‌نامه رانندگی و مدارک خودرو شامل بیمه‌نامه، کارت ماشین، برگه معاینه فنی
  • توجه به تمدید برگه معاینه فنی در زمان مقرر
  • بستن کمربند ایمنی و به سرگذاشتن کلاه ایمنی
  • با تلفن صحبت نکردن در زمان رانندگی
  • تنظیم بودن صندلی راننده یا آینه‌ها
  • نصب صندلی کودک در قسمت عقب خودرو
  • سوار نکردن کودکان زیر دوازده سال در صندلی جلو
  • رعایت فاصله قانونی و بین خطوط رانندگی کردن
  • هر جایی پارک نکردن
  • رعایت سرعت مجاز وراهنما زدن برای تغییر مسیر
  • استفاده نکردن از بوق و نور بالا
  • کنترل خشم در موضع گرفتن رانندگی اشتباه دیگران یا بعد از بروز تصادف
  • ورود ممنوع را وارد نشدن و رعایت حق تقدم عبور
  • همراه داشتن برخی اقلام ضروری مثل جعبه کمک‌های اولیه، کپسول آتش‌نشانی، جک و لاستیک زاپاس و...
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->